Sanctiunile si masurile antidumping ale UE influenteaza furnizarea de hartie
Cererea pentru hartie termica este extrem de puternica pe piata europeana, spun atat fabricile de hartie, cat si convertorii. Dar, pe langa costurile in crestere ale materiilor prime, materialelor auxiliare si logisticii, costurile cu energia au devenit acum o problema existentiala in industria hartiei. In acest context, producatorii de hartie fac presiune pentru cresterea preturilor. Costurile in crestere in toate segmentele cheie, cum ar fi P0S, etichetele si biletele, afecteaza afacerile.
Cerere puternica si preturi in crestere au fost observate pe piata hartiei termice in aprilie. Cresterea preturilor la energie a fortat fabricile de hartie sa puna in aplicare suprataxe la energie sau la materiile prime in aprilie, pe langa majorarile regulate ale preturilor. Suprataxele, care ar putea ajunge la 300 Euro/tona in unele cazuri, au fost introduse deja. Desi aceste suprataxe sunt evaluate lunar, ele sunt necesare momentan cat si in viitorul apropiat pentru a tine pasul cu cresterea costurilor de productie, spun reprezentantii industriei hartiei.
Intre timp, convertorii spun ca furnizarea catre clienti este prioritatea lor principala, dar numai daca clientii accepta cresterea preturilor. Jucatorii depun eforturi mari pentru a asigura livrari de incredere, a spus EUWID. “Nu a existat alta alternativa decat sa transmitem clientilor in intregime cresterile de pret anuntate de industria hartiei”, au spus convertorii.
Expertii din piata avertizeaza cumparatorii ca trebuie sa fie pregatiti pentru preturi mai mari ale hartiei in viitor. Modificarile de pret pentru hartia termica au inceput in urma cu un an, spun expertii din piata, mentionand ca s-au aplicat majorari semnificative tuturor contractelor pana cel tarziu in a doua jumatate a anului 2021. Si de atunci, preturile pentru hartie termica au crescut cu pasi repezi. Expertii din industrie descriu cresterile de preturi solicitate de producatori in 2022 ca fiind masive.
Potrivit reprezentantilor industriei de hartie termica, producatorii de hartie din alte segmente au majorat preturile la produsele lor cu 50%-100% in decurs de un an. Furnizorii de hartie termica spun ca majorarile lor nu s-au apropiat de astfel de niveluri, asa ca au o nevoie reala de a majora preturile. Ei se asteapta ca o alta runda de cresteri procentuale de doua cifre sa fie implementata pe scara larga pe piata pana in a doua jumatate a anului 2022.
Cererea sustine cresterea preturilor
Reprezentantii industriei hartiei raporteaza in unanimitate utilizarea completa a capacitatii la fabricile de hartie europene. Convertitorii spun, de asemenea, ca registrele lor de comenzi sunt pline. Intre timp, se pare ca importurile de hartie termica au o influenta minima sau nula asupra pietei, asa ca expertii detecteaza o tendinta tensionata de aprovizionare. Cu toate acestea, expertii din industrie se intreaba daca exista de fapt o cerere specifica in spatele fiecarei comenzi de hartie plasate de convertori sau daca cumparatorii isi asigura stocuri. O motivatie pentru acumularea stocurilor ar putea fi dorinta de a asigura comenzile viitoare. Un alt motiv ar putea fi evolutiile in curs ale preturilor, cred jucatorii.
Cu toate acestea, alti experti din industrie spun ca exista putine oportunitati de a acumula stocuri. Aprovizionarea este asigurata doar de producatorii europeni, iar cererea este cu adevarat mare, spun ei. In urma prabusirilor masive din anul pandemic 2020, segmentele POS si etichetele au experimentat deja efecte pozitive de recuperare in 2021. Desi scaderile abrupte – de peste 20% in unele cazuri – nu au putut fi compensate in intregime, redresarea afacerilor a fost clar vizibila, a fost informat EUWID. Anul financiar curent a inceput cu registre de comenzi pline, iar aceasta tendinta continua, potrivit jucatorilor de pe piata.
Segmentul POS, cea mai mare zona de aplicare pentru hartia termica, este chiar mai puternic decat se astepta. In schimb, segmentul de bilete este inca un motiv de ingrijorare. Desi exista o oarecare redresare in sectoare precum aviatia si evenimentele, cererea se micsoreaza considerabil din cauza digitalizarii. Aceasta tendinta sustinuta sugereaza ca segmentul de bilete nu va mai atinge niciodata nivelurile de dinainte de criza, cred observatorii din industrie. Intre timp, dezvoltarea segmentului de etichete este permanent pozitiva, sunt de acord jucatorii.
UE incepe reexaminarea in temeiul expirarii masurilor antidumping
Expertii spun ca exista doi factori care influenteaza dezvoltarea ofertei. Din cauza sanctiunilor UE, volumele livrate anterior Rusiei – care au fost semnificative in unele cazuri – raman acum in UE. Expertii subliniaza, de asemenea, potentiale schimbari de pe piata: producatorii din Asia de Sud-Est preiau acum ofertele incheiate anterior in Rusia de catre companiile europene, deoarece Rusia nu are nicio productie proprie de hartie termica.
O alta problema este ca Asociatia Europeana pentru Hartia Termica (ETPA) a solicitat Comisiei Europene sa revizuiasca viitoarea expirare a masurilor antidumping impotriva importurilor de hartie termica usoara originara din Republica Coreea. Ca parte a acestor masuri, livrarile de la Hansol Paper au fost supuse unei taxe de 10,3%. Potrivit Jurnalului Oficial al Uniunii Europene, Comisia a lansat o revizuire la inceputul lunii mai. In cererea sa de reexaminare, ETPA a declarat ca expirarea masurilor va avea ca rezultat continuarea dumpingului si a prejudiciului adus sectorului industrial al UE sau a reaparitiei dumpingului si a prejudiciului.