Industria logistica din Europa s-ar putea confrunta in curand cu „numeroase probleme”. Atacul Rusiei asupra Ucrainei ar putea exacerba atat de mult deficitul de soferi, incat va fi imposibil sa se mentina multe lanturi de aprovizionare. In plus, intreruperi de productie, interdictii de export de cherestea si anuntul PEFC de a lua in considerare cheresteaua din Rusia si Belarus, ca fiind cherestea din conflict, ar putea duce la o lipsa de paleti.
Elvis, principala retea de transportatori si expeditori de marfa din Europa, si asociatia germana a industriei BVMW spun ca deficitul de aprovizionare care se profileaza ar putea avea un „impact de durata si semnificativ” asupra industriei, comertului si populatiei. Prin urmare, solicita expeditorilor de marfa si firmelor de logistica sa se pregateasca imediat si cat pot de bine pentru deficitele de capacitate preconizate de pe piata de transport.
Conform statisticilor germane privind taxele rutiere, flotele de transport din Europa de Est reprezinta o parte semnificativa a traficului de camioane in Germania. Este imposibil de spus cati dintre soferi sunt ucraineni, deoarece Oficiul Federal German pentru Transportul de Marfuri (BAG) nu le supravegheaza separat kilometrajul. Cu toate acestea, este cunoscut in industrie ca multi dintre soferii angajati in Polonia provin din Ucraina. In situatia actuala, majoritatea acestor soferi nu pot sau nu doresc sa efectueze aceasta activitate – fie pentru ca au fost recrutati pentru a-si apara tara in temeiul mobilizarii ordonata de presedintele Zelensky sau pentru ca se intorc in Ucraina pentru a-si cauta familiile si pentru a le duce intr-o locatie sigura.
Klaus Meyer, presedintele comisiei de logistica si mobilitate din BVMW, a avertizat: „Vorbim aici despre aproximativ 100.000 de soferi ucraineni in prezent doar in Polonia, care ar putea fi in curand indisponibili pentru a lucra pentru companiile de transport”. Ar fi aproape imposibil de compensat un exod atat de dramatic in forta de munca, a adaugat el. Prin urmare, Elvis si BVMW fac apel la toti expeditorii si firmele de transport germane sa-si intensifice contactele cu clientii si contractorii lor cat mai repede posibil, pregatindu-se in acelasi timp pentru reducerea preconizata a capacitati transportului.
De asemenea, ei indeamna factorii de decizie sa colaboreze cu industria pentru a gasi solutii. O posibilitate pe care o mentioneaza este o suspendare temporara a pachetului de mobilitate.
Sanctiunile au lovit pietele de paleti
Razboiul din Ucraina va avea un impact semnificativ asupra pietelor vest-europene pentru cheresteaua de rasinoase si, mai ales, pentru ambalaje si paleti din lemn. Razboiul a blocat in mare masura productia si exporturile din Ucraina. Sanctiunile impuse de UE impotriva Rusiei si Belarusului incepand cu 24 februarie 2022 si clasificarea produselor din lemn din aceste doua tari drept „ lemn din conflict ” de PEFC la 4 martie fac importurile in Europa de Vest in mare masura imposibile. In consecinta, decalajele de aprovizionare se profileaza in Europa de Vest pentru lunile urmatoare, atat pentru materii prime, cat si pentru produse finite.
Pe pietele de paleti au existat deja incercari initiale ale clientilor si comerciantilor de a plasa cote de paleti la alti producatori. Potrivit participantilor de pe piata, in aprilie sunt semne de cresteri considerabile de pret atat pentru cherestea, cat si pentru paleti. Deja in cursul celui de-al doilea trimestru, o aprovizionare insuficienta cu paleti ar putea avea un impact negativ asupra transportului de marfuri in Germania si Europa. Pentru restul anului, participantii de pe piata se asteapta la probleme foarte mari de aprovizionare pe pietele europene de paleti.
—
Sursa – Revista Euwid