Numarul de containere expediate prin Marea Rosie a scazut in decembrie 2023. Un raport de la Kiel Trade Indicator, publicat de Institutul German Kiel in 11 ianuarie 2024, arata cifra zilnica la aproximativ 200.000, in scadere brusca de la aproximativ 500.000 in noiembrie 2023. Declinul continua si in ianuarie 2024: potrivit PortWatch, media pe 7 zile a navelor care trec prin stramtoarea Bar al-Mandab a scazut de la peste 70 de nave la inceputul lunii decembrie la sub 50 de nave incepand cu ianuarie, ajungand la 36 de nave in data de 21 ianuarie.

Mai multe companii de transport maritim au incetat sa tranziteze Marea Rosie de cand militia Houthi din Yemen a inceput sa atace navele. Cu toate acestea, evaluarea impactului reducerii traficului maritim prin regiune variaza.

Indicatorul comercial din Kiel: aproape ca nu se asteapta nicio afectare a comertului global

Navele fac acum o ocolire in jurul Africii si a Capului Bunei Sperante in loc sa tranziteze Marea Rosie, ceea ce dureaza cu 7 pana la 14 zile mai mult si, prin urmare, au crescut semnificativ tarifele de transport: transportul unui container standard de 40 de picioare intre China si Europa de Nord costa in prezent aproximativ aproximativ. 4.000 USD, comparativ cu aproximativ 1.500 USD in noiembrie. Cu toate acestea, pretul actual este inca mult mai mic decat tarifele atinse in timpul pandemiei atunci cand expedierea unui container pe aceeasi ruta ajungea pana la 14.000 de dolari.

Ca atare, nu este de asteptat ca preturile de consum in Europa sa creasca in ciuda cresterii vizibile a costurilor de transport, avand in vedere ca costurile de transport reprezinta doar cateva miimi din marfurile de mare valoare, de exemplu electronice de larg consum, spune institutul german Kiel Trade Indicator.

Situatia de astazi nu poate fi comparata cu conditiile in care nava de containere Ever Given a blocat Canalul Suez sau cand blocajele globale din timpul pandemiei de coronavirus au redus dramatic oferta de bunuri, determinand cresterea vertiginoasa a cererii in Europa. Cu exceptia unor timpi de livrare ceva mai mari pentru marfurile din Orientul Indepartat, la care reteaua de nave containere se va adapta rapid, comertul maritim global nu este de asteptat sa sufere consecinte negative, spun expertii de la Institutul Kiel.

Container Xchange se asteapta sa intampine intreruperi prelungite ale livrarilor

Platforma logistica de containere online Container Xchange, totusi, creeaza un scenariu de cosmar pentru expeditori si exportatori, deoarece tarifele de transport, preturile containerelor si costurile asigurarilor au crescut. Navele de containere platesc un pret mare, deoarece 70-80% din traficul de containere, in special navele mai mari, trebuie redirectionat, spun expertii in logistica containerelor.

Odata cu apropierea Anului Nou chinezesc si intreruperi prelungite in Marea Rosie, Container Xchange se asteapta sa vada o lipsa a disponibilitatii containerelor si a capacitatii de transport de marfa. Ocolul in jurul Capului Bunei Sperante complica situatia: tarifele de transport vor ramane ridicate, iar managerii lantului de aprovizionare trebuie sa ia in considerare intarzieri in programul de livrare. Cu toate acestea, Container Xchange considera ca intreruperile actuale vor fi de scurta durata.

Identificam cele mai bune solutii si oportunitati pentru afacerea ta!

STABILESTE O INTALNIRE